Rustdag Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Bart en Mike Konings - WaarBenJij.nu Rustdag Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Bart en Mike Konings - WaarBenJij.nu

Rustdag Burgos

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Mike

09 Mei 2016 | Spanje, Burgos

We hebben een heerlijk castiliaans hotel geboekt. We hebben heel goed geslapen.
De badkamer is meer een bad zaal, alles zit erin. Een douche een regendouche, een groot bad waar wij gestrekt geheel onderwater kunnen, een wastafel natuurlijk, een toilet en een bidet. Openslaande deuren met een frans balkon. Zelf de toilet rol wordt nog verzegeld. Men vouwt het in een puntje, en met een nat stempeltje fixeerd men het velletje. Nog niet eerder gezien, maar wel leuk vind ik.
Gister avond lekker lang in bad gelegen vanochtend kiezen we daarom voor de regen douche. Ook heerlijk. Omdat we vandaag niet lopen en het wel wat fris is komt de lange onderbroek nu toch van pas. Omdat ik toch net wat sneller koud ben dan Mike doe ik ook mijn bovenlijf maar in een extra onderlaagje. Het voelt aangenaam, dus we kunnen.
In de ochtend is het nog wat bewolkt, maar ook nu is het ons gegunt en breekt de lucht boven Burgos open en hebben we wederom zon. Het is niet te geloven maar waar. De voorspellingen waren de hele dag regen. We wisten al dat we een ding zeker wilde bezoeken; De kathedraal van Burgos, want die moet adembenemend zijn. Dat blijkt een gigantisch understatement te zijn. Ruim 2 uur lang lopen we gefascineerd rond met onze audiogids, die alles wat we zien in het Nederlands toelicht. Ruim 2 uur lopen we met open mond rond. Het is overweldigend, en dan doe ik het nog te kort. Ik ben van een kerk niet snel onder de indruk, maar nu ben ik compleet uit het veld geslagen van de schoonheid van de architectuur, en het vakmanschap waarmee alles gemaakt is. Alles is door mensenhanden gemaakt, het is van zo'n schoonheid dat je je dat niet kunt voorstellen. Het religieuze stuk laten we voor wat het is, zonder dat is het als nog heel erg indrukwekkend. Het bijzondere is dat de kathedraal door de loop van tijd steeds verder is uitgebreid en verfraaid. Als we denken dat we weer richting uitgang gaan is er nog meer en nog meer.Het staat dan ook met recht op de unesco werelderfgoedlijst
Slechts een heel klein deel van de kathedraal wordt gebruikt voor de reguliere missen. De rest is voor het tourisme. Om alles even de kans te geven om te bezinken, nemen we een koffie met een casteliaanse patisserie en genieten van de zon op het terras. We zijn dan nog de enige op het terras maar al gauw volgen veel mensen ons voorbeeld en zit het terras vol.
We nemen ook even een kijkje bij de middeleeuwse stadspoort ook deze is heel fraai met al het beeldhouwwerk. Als je er over nadenkt kun je alleen maar ontzag hebben voor zulke schoonheid. Te bedenken dat het uit een vierkant stuk steen is gehakt door een mens tot dit kunstwerk. Het blijft onvoorstelbaar!!! Als we weer buiten komen is het al rond de klok van 14.00u. Meer even wat eten. Na het eten klimmen we naar het castillo van Burgos, omdat het vandaag maandag is kunnen we het kasteel zelf niet bezoeken, maar wel genieten van een totaal overzicht van de stad en het daarom heen liggende gebied. In de verte zien we waar we gister gelopen hebben, en ook de helling waar de Amerikaanse ongelukkig ten val kwam. We dalen terug af naar het centrum en lopen nog een tijdje door de stad. Door de siësta is het rustiger op straat geworden, straks rond 17.00u zal het weer levendiger worden op staat tot later in de avond. Het is eigenlijk wel een aangenaam ritme. Als we terug lopen naar ons hotel lopen we de twee dames van de nederlandse groep uit Ronsevalles weer tegen het lijf. We heten ze welkom in Burgos, en vragen hoe het met de achillespees gaat. Gelukkig gaat dat heel goed de zalf en de steunkous doen hun werk goed. Gelukkig maar dat is fijn als je zonder ongemak kunt stappen. Zij hebben voor vanavond ook een hotel en lopen morgen alweer de stad uit. Zij moeten dus vanavond nog alles bezichtigen. We drukken ze op het hart zeker de kathedraal te bezoeken, die moet je echt gezien hebben!! Dat zullen ze zeker gaan doen. We nemen weer afscheid voor nu, morgen komen we ze ongetwijfeld weer tegen.
We gaan naar het hotel en wat schetst onze verbazing, daar is Dia ook, ze heeft nog een overnachting in ons Hotel kunnen boeken. Ze vertrekt morgen pas.
Ze gaat met de bus van Burgos naar Madrid vliegveld. Ze heeft besloten dat ze volgend jaar terug komt en dan de hele route in een keer wil doen.
 We nemen vast afscheid en wensen haar een goede bustrip (4uur,pffff) en een goede vlucht. Op de kamer lezen we vast de route vanmorgen en ik schrijf voor het blog. Vanavond nog maar eens naar de ijssallon, want de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een zoetekauw ben en erg dol ben op toetjes, softijs helemaal.
Morgen vervolgen we onze weg naar Hontanas 30km we gaan dan de eenzaamheid van de Meseta ervaren. We hebben gelukkig niet te warm weer. Das een gelukje. Het wordt vast weer een hele mooie dag.

• 09 Mei 2016 - 22:16

Astrid:

prinsen op de erwt dus vannacht!!
    Wat een geluk zon mooi hotel.
    grappig dat jullie al ''bekenden'' tegenkomen onderweg.
    hoop dat de eenzaamheid van Meseta die eraan komt,net zo goed gaat als de afgelopen dagen.
    Maar dat gaan jullie ervaren..............
    horen graag snel weer meer,we blijven het volgen.
    slaap lekker en tot weer.

• 09 Mei 2016 - 22:37

Henny:

Leuk anekdote die Wc rol (misschien iets voor mijn B&B) maar dat terzijde . Als ik de foto's bekijk van die kathedraal dan denk ik wel dat jullie met open mond hebben staan kijken
    Toch even opzoeken op internet , dank voor jullie tip. Heel vaak met oude gebouwen verbaas ik me hoe konden ze dat toch vroeger zonder technische systemen en gereedschap.
    Succes weer morgen.

• 09 Mei 2016 - 22:38

Max En Jeanne:

hoi, het duizelt een beetje in mijn hoofd ,ik moest verschillende verslagen inhalen en fotos bekijken (heel mooi...) dus jullie hebben weer van alles meegemaakt, leuke en minder leuke dinge. maar jullie worden weer beloont met een lekkere kamer met een luxe badkamer. er komen nou zware weken dus veel sterkte ,en we volgen jullie groetjes .

• 10 Mei 2016 - 13:03

Sonja:

Fijn dat jullie op een rustdag ook nog zoveel moois kunnen bekijken, en met zo'n luxe hotel krijg je weer extra energie!!
    Succes weer!

• 10 Mei 2016 - 15:02

Linda:

Dat toilet doe mij denken aan die aflevering dat Roy Donders met zijn zus in Polen was en dat zij dachten dat ze een nieuwe pot hadden gekregen.
    Leuke verhalen. Veel plezier nog. XX

• 10 Mei 2016 - 17:07

Theo Van Kol.:

hoi .dat zal jullie goed doen zo af en toe een rustdag.tussendoor dan kun je een beetje bekomen.en even rond kijken dan heb je toch het vakantie gevoel denk ik.dan kun je de volende dagen er weer tegen .tot de volgende rustdag.en dan begind zo zachtjes aan het einde in zicht te komen.maar dat zullen denk ik de zwaarste zijn.maar dat redden jullie wel.tot dee volgende keer weer.de groeten.pap en mam.

• 10 Mei 2016 - 22:29

Peter:

Na het lezen van de blog wordt t morgen vast een mooie dag.
    Rustdag en dan zo,n verslag.....grote klasse!!

Morgen uitgerust weer op pad!