Van Zubiri naar Pamplona, hoofdstad van Navarra - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bart en Mike Konings - WaarBenJij.nu Van Zubiri naar Pamplona, hoofdstad van Navarra - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bart en Mike Konings - WaarBenJij.nu

Van Zubiri naar Pamplona, hoofdstad van Navarra

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Bart en Mike

28 April 2016 | Spanje, Pamplona

Heerlijk geslapen in herberg Rio Arga met uitzicht op de waterval. Alhoewel ik me nauwelijks kon bewegen  (ik lag op het beneden bed en Bart boven) toch goed geslapen. Onze kamergenoten:Natalí uit Quebec, Canada en Carla uit Sao Paulo. Carla loopt de Camino uit spiritueel oogpunt en van Natalí weten we het niet. Goed, om half zes opgefrist en in de keuken stond een heerlijk ontbijt klaar. We mochten de hele keuken gebruiken van kookplaat tot koelkast tot magnetron etc. Wel ruimt ieder zijn eigen rotzooi weer op; het moet tenslotte schoonblijven. We koken water voor onze thermoskannetjes, vullen de waterzak en pakken de rugzak opnieuw in. Om half 8 vertrekken we vanuit Zubiri met als eindbestemming Pamplona.  We lopen in t shirt want het is aangenaam weer. Al snel zien we dat de Camino niet alleen maar door de groene natuur loopt maar ook langs industrie.  De grote magnesiumfabriek Magna, is hier een voorbeeld van. Vrachtwagens rijden af en asn en het is een grote stoffige boel (en nog ongezond ook). Al snel zijn we weer in het , zoals wij het noemen, sprookjesbos;  groen,slingerpaadjes, orchideeën, watervalletjes en ga zo maar door. We moeten opletten dat we niet duizend moorden plegen want overal zitten grote zwarte naaktslakken.  plaatsjes als Zuriain, Irotz, Arleta zijn schilderijtje en we nemen dan van tijd tot tijd ook een rustpauze.  In Trinidad de Arre besluiten we voor de lunch bij Cafetaria Paradise binnen te stappen.  Aan de buitenkant ziet het er niet uit maar de eigenaar heeft de lekkerste broodjes met omelet, gevuld met ham en kaas. We eten het lekker buiten op het terras op. Via de Avenida Burlada lopen we door de wijk waar mooie en dure huizen staan. We moeten ook gelijk wennen asn het drukke autoverkeer want dat hebben we 3 dagen niet gezien. Overal zien we pelgrims lopen. Al gauw valt ons oog over volkstuintjes en bomen heen,waar we voor het eerst de silhouetten zien van de middeleeuwse stad Pamplona.  Tegen twee uur lopen we de stad binnen via de Puenta de la Magdalena en via de oude verdedigingswal in de binnenstad. Bij de cathedraal rusten we uit om daarna via de mooie steegjes met prachtige kleuren huizen en balkonnetjes  (waar de mensen overheen hangen tijdens de jaarlijkse Sanferminnes, het stierenrennen in juli) bij ons hotel uit te komen. Mooie kamer, typisch Spaans met veel houtwerk.  Lekker eigen badkamer en gezondheidskussens haha. Na de douche val ik op bed in slaap en volgens Bart snurk ik....
Voor het eerst gaan we onze was doen bij de stadswasserette, tenminste als we die kunnen vinden. Het zou op Plaza de Castillio moeten zijn. We vragen een serveerster op een van de terassen of zij weet waar het is. "No longer sé",is haar antwoord.  "Ik weet het niet". Even later blijkt dat de Ecolaundry, zoals de wasserette heet, de buren te zijn van het café met terras waar ik het de serveerster vroeg. Of ze het echt niet geweten heeft....ik weet het niet. Voor €6 doen we de was en voor €3 wordt ie gedroogd.  In de tussentijd genieten we van een wijntje op een van de terassen. De was is inderdaad picobello schoon, droog én ruikt ook nog s heerlijk. We genieten van een heerlijke maaltijd bij restaurant La Tagliatelle en tegen elven liggen we moe maar voldaan op bed. Wat een geweldige dag en wat is de Camino toch mooi!

We hebben heerlijk geslapen en ondanks de vrije dag toch al om half zes klaarwakker allebei. Tegen negenen gaan we ontbijten bij de bakker om de hoek,waaw wat een ontbijt. Toast met zalm,croissant ham kaas en 2 koffie voor €5.20.  We genieten van de drukte in de bakkerswinkel en ook de Pamploni 's komen hier ontbijten. We maken een wandeling over de vestingmuur en zien de Arena des Torros waar jaarlijks de stierenrennen eindigen met,helaas, de dood van duizenden stieren die eerst 800 meter zijn opgejaagd door hordes mensen,wreed.  We drinken koffie op terras en brengen een bezoek aan de Cathedraal van Pamplona, de Santa Maria.  Hier halen we ook onze stempel voor in het paspoort waarbij we twee euro korting krijgen omdat we de Camino lopen. Wat een  prachtige dagen in Pamplona.

• 29 April 2016 - 17:22

Dick En Elly:

Heerlijk beschreven. Hou ons nog maar op de hoogte. We genieten stiekem mee. Vanmorgen onze vlucht ingechecked. Rugzakken liggen te wachten....Wij kunnen bijna niet wachten en zeker niet na het lezen van deze beschrijvingen, jullie appje en foto's heerlijk. Top mannen Buen Camino, Ultrea en geniet!

Dikke kus van ons

• 29 April 2016 - 21:06

Peter:

Een dagje rust ...heerlijk
    Heerlijk genieten dus.
    Over de stieren hebben we t maar niet meer want daar kunnen wij allemaal helemaal niets mee.
    Opladen voor morgen met de mooie momenten van de missie
    Leuk , spannend , belastend maar vooral ontspannend,
    Ben benieuwd naar morgen!

• 30 April 2016 - 16:00

Astrid:

Hebben ze in Helmond ook een wasserette?
    Toch wel gemakkelijk,en zeker met een rode wijn wachtend op een terrasje......is toch veel fijner als thuis achter de strijkplank?